4Od kilku dni w Klubie SP2PUT trwają intensywne testy HotSpotów D-Star. 4 Klubowiczów podłączyło do cyfrowej sieci D-Star swoje nowiutkie punkty dostępowe. Żartowaliśmy, że w pewnym momencie ilość przemienników w SP2PUT wynosiła 6 na metr kwadratowy. 🙂 Radość z technologii cyfrowej zagościła w naszym Klubie dzięki niebywałym umiejętnościom Artura SQ2AGX /lutowanie SMD, montaż i software/ oraz Sławka SQ2HCZ /montaż i audyt operacyjny/, którzy zmaterializowali w Bydgoszczy projekt Grzegorza SP8NTH. /http://www.sp8nth.ampr.org/articles.php?article_id=27/ Opis szczegółów technicznych pozostawiam ekspertom, a zaprezentuję praktyczne wykorzystanie HotSpota D-Star w zestawie samochodowym.                  TRX HotSpota funkcjonuje w paśmie 70 cm. Do czasu nadejścia przesyłki z dedykowaną anteną, wykorzystuję 3-pasmową DIAMOND SRH805S. HotSpot podłączony jest do notebooka MSI Wind z zainstalowanym systemem Windows XP. Do sterowania zainstalowane są dwa programy: D-Star Repeater i ircDDB Gateway. Dostęp do Internetu poprzez GSM zapewnia telefon HTC HD2 z uruchomioną aplikacją Wi-Fi Router lub modem Huawei E3131 z kartą Aero2.

Do łączności w modulacji DV wykorzystywany jest radiotelefon ICOM IC-E92D wraz mikrofonogłośnikiem z GPS – ICOM HM-175GPS. W samochodzie newralgiczne znaczenie ma zasilanie dodatkowe, wykorzystujące popularne gniazda zapalniczki. Notebook zasilany jest za pomocą samochodowej uniwersalnej ładowarki firmy GLS – przy 20V:4A. „Ręczniak” Icoma zasilany jest samochodową łądowarką – ICOM CP-12L – 2A. Do telefonu stosuję ładowarkę HTC CC-C200. Wszystkie dotychczasowe testy się udały!  🙂 Nawet dostęp do Internetu za pomocą zwykłego GSM, umożliwiał normalną transmisję głosu, z chwilowymi przycięciami. Dostęp za pomocą modemu Aero2 lub przełączenie telefonu w tryb 3G zapewnia stabilną pracę bez żadnych zakłóceń. Pomyślnie wypadły także wszystkie testy z przekazywaniem danych /w technologii D-STAR funkcjonuje DPRS/ do ogólnoświatowego systemu APRS. W radiotelefonie włączony był tryb GPS-A – nowocześniejszy i pozbawiony błędów transmisji, lecz z ograniczeniami w postaci braku danych o wysokości obiektu i niedostatku automatycznego wskazywania odległości do innych stacji. Kolejne testy i dobra zabawa przed nami…  🙂

Sławomir SP2ST


0 komentarzy

Dodaj komentarz