Szanowni Członkowie Akademickiej Sieci Łączności Kryzysowej!
Szanowni Klubowicze i Sympatycy SP2PUT! Szanowni Koledzy Krótkofalowcy!
Szanowni Goście odwiedzający naszą Klubową stronę!
Zgodnie z Ustawą z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. 2007 nr 89 poz. 590, z późn. zm.), zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
System zarządzania kryzysowego w Polsce jest wieloszczeblowy i składa się z następujących komponentów:
- Organów zarządzania kryzysowego.
- Organów opiniodawczo-doradczych właściwych w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego.
- Centrów zarządzania kryzysowego, utrzymujących 24-godzinną gotowość do podjęcia działań.
Model organizacji powiadamiania i reagowania kryzysowego:
Sytuacja kryzysowa – to sytuacja wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.
W skład Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego wchodzą następujące elementy:
- Plan główny zawierający:
a) charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym dotyczących infrastruktury krytycznej, oraz mapy ryzyka i mapy zagrożeń,
b) zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa,
c) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych. - Zespół przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowych, a w tym:
a) zadania w zakresie monitorowania zagrożeń,
b) tryb uruchamiania niezbędnych sił i środków, uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowej,
c) procedury reagowania kryzysowego, określające sposób postępowania w sytuacjach kryzysowych,
d) współdziałanie między siłami, o których mowa w lit. b. - Załączniki funkcjonalne planu głównego określające:
a) procedury realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, w tym związane z ochroną infrastruktury krytycznej,
b) organizację łączności,
c) organizację systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania,
d) zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania na wypadek zagrożeń,
e) organizację ewakuacji z obszarów zagrożonych,
f) organizację ratownictwa, opieki medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej,
g) organizację ochrony przed zagrożeniami charakterystycznymi dla danego obszaru,
h)wykaz zawartych umów i porozumień związanych z realizacją zadań zawartych w planie zarządzania kryzysowego,
i) zasady oraz tryb oceniania i dokumentowania szkód,
j) procedury uruchamiania rezerw państwowych,
k) wykaz infrastruktury krytycznej znajdującej się odpowiednio na terenie województwa, powiatu lub gminy, objętej planem zarządzania kryzysowego,
l) priorytety w zakresie ochrony oraz odtwarzania infrastruktury krytycznej.
Infrastruktura krytyczna – systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców. Infrastruktura krytyczna obejmuje systemy:
a) zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa,
b) łączności,
c) sieci teleinformatycznych,
d) finansowe,
e) zaopatrzenia w żywność,
f) zaopatrzenia w wodę,
g) ochrony zdrowia,
h) transportowe,
i) ratownicze,
j) zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
k) produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
Ustawa o zarządzaniu kryzysowym
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20070890590
Ustawa do pobrania: Ustawa
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa: http://rcb.gov.pl/
Osoby zainteresowane pogłębieniem wiedzy, umiejętności i postaw ze sfery bezpieczeństwa i securitologii, pragnące napisać pracę dyplomową z zakresu zarządzania kryzysowego, zachęcam do podjęcia specjalistycznych studiów wyższych na poziomie pierwszego i drugiego stopnia oraz zapraszam do swoich grup seminaryjnych: licencjackiej i magisterskiej na specjalnościach: Bezpieczeństwo publiczne i zarządzanie kryzysowe oraz Bezpieczeństwo publiczne na kierunku Administracja w Kujawsko-Pomorskiej Szkole Wyższej w Bydgoszczy.
http://kpsw.edu.pl/studia-i-stopnia/administracja/bezpieczenstwo-publiczne-i-zarzadzanie-kryzysowe
http://kpsw.edu.pl/studia-ii-stopnia/administracja-ii-stopnia/bezpieczenstwo-publiczne
dr hab. Sławomir Tecław, prof. nadzw. KPSW
SP2ST
0 komentarzy